Vývoju maloobchodu za február 2024 podľa ŠÚSR
ŚÚSR: Rast tržieb v maloobchode vo februári 2024 prekročil medziročne 5 %. Vysoké tempo podporil najmä zásielkový predaj, výborne sa darilo aj veľkým obchodným reťazcom či niektorým špecializovaným predajniam. Naopak, prepad tržieb pocítili najmä predajne pohonných hmôt.
Údaje ovplyvnila zmena metodiky
Tržby v maloobchode v stálych cenách medziročne rástli druhý mesiac po sebe, vo februári 2024 boli o 5,3 % vyššie ako pred rokom, čo bolo najviac od mája 2022. Aktuálny výrazný rast je však ovplyvnený nižšou porovnávacou základňou v minulom roku, kedy boli tržby maloobchodu pod vplyvom vysokej inflácie po prepočte do stálych cien v útlme.
Štatistický úrad SR (ŠÚSR) upozorňuje, že od údajov za január 2024 boli údaje vnútorného obchodu (maloobchodu a ďalších štruktúr vnútorného obchodu) prepočítané v celom časovom rade z dôvodu metodických úprav – Zmena bázického obdobia a zatrieďovanie podľa činnostných jednotiek podniku . Zmena sa dotkla aj ďalších odvetvových štatistík.
ŠÚSR: Tržby rástli 6 z 9 zložiek maloobchodu
Rast tržieb v druhom mesiaci medziročne evidovalo 6 z 9 zložiek maloobchodu. Výsledok najvýznamnejšie ovplyvnil viac ako štvrtinový rast tržieb e-shopov (predaj mimo predajní, stánkov a trhov). Ide o druhý výrazný rast tržieb v tomto segmente po štyroch mesiacoch poklesov. V porovnaní s vlaňajškom sa podarilo navýšiť tržby tiež veľkým nešpecializovaným hyper- a supermarketom, a to o 4,4 %. Celkovú bilanciu maloobchodu pozitívne ovplyvnil aj prírastok tržieb špecializovaných predajní, napr. obuvi, textilu či drogérií (špecializovaný predaj ostatného tovaru) o 5,4 % a medziročné zvýšenie tržieb hobymarketov, predajní nábytku a spotrebnej elektroniky (špecializovaný predaj ostatného tovaru pre domácnosť) o 12,1 %.
Naopak, na odvetvie maloobchodu negatívne pôsobil pokles tržieb čerpacích staníc (predaj pohonných látok) o 8,7 %, dvojciferný pokles v predaji IKT (špecializovaný predaj zariadení pre informatiku a komunikácie) a aj nižšie tržby predajní hračiek, športových potrieb, kníh a pod. (špecializovaný predaj tovaru pre kultúru a rekreáciu) o 7,1 %.
Komentár IKEA
„Tržby IKEA na Slovensku boli vo februári 2024 zhruba o 7 % vyššie ako vo februári minulého roku. Medziročne sme pozorovali nárast tržieb v obchodnom dome a tiež pri online objednávkach, ktoré vzrástli o viac ako 10 %. Tento nárast podporil aj zvýšený záujem o výrobky, ktoré vo februári dostali novú, nižšiu cenu. Od minulého septembra, teda začiatku finančného roku 2024, sme zlacnili už okolo 3500 výrobkov. U tých sa počet predaných kusov medziročne zvýšil takmer o 10 percent.,“ uviedla Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava.
Pozitívny trend vo februári bol podporený aj s celkovou návštevnosťou IEKA, ktorá vo februári vzrástla o 20 % na 240 tis. návštevníkov v porovnaní s minuloročným februárom. Za zvýšenou návštevnosťou stoja aj tzv. Šťastné piatky s 50 % zľavou na hlavné jedlo a 50 % zľavou na vybrané výrobky spoločne s 20 % zľavou na vybrané bytové doplnky. Do obchodného domu prilákali okolo 25 tis. zákazníkov. Najväčší záujem mali zákazníci vo februári o vybavenie spální, riešenie úložných priestorov a o kuchyne. Z doplnkov sa najviac predávali potreby na organizáciu vecí v domácnosti, domáci textil a potreby na varenie. Medziročne predaje najviac vzrástli pri vybavení spální, a to o viac ako 17 %.
Zdroj: ŠÚ SR, IKEA