Slováci si obľúbili samoobslužné nakupovanie

Takmer štyridsať percent Slovákov nakupuje alebo platí pri samoobslužnom automate aspoň raz týždenne. Devätnásť percent Slovákov nakupuje samoobslužne každý deň a trinásť percent využíva automatické nakupovanie dokonca niekoľkokrát denne. Vyplýva to z prieskumu Ipsos pre Global Payments a Visa do ktorého sa zapojilo tisíca slovenských spotrebiteľov.

Samoobslužné nakupovanie je trendom budúcnosti

„Samoobslužné nakupovanie je trendom budúcnosti. Ľuďom umožňuje kúpiť si, čo potrebujú takmer kedykoľvek. Podnikateľom zase podstatne znižuje náklady, takže tento druh predaja je výhodný pre obe strany,” povedal country manažér Global Payments Martin Grega.

Global Payments je lídrom v zavádzaní samoobslužného predaja, úzko spolupracuje s kartovou asociáciou Visa a partnerskou firmou Knowlimits, ktorá už zriadila desiatky samoobslužných predajní.

„Vo Visa veríme, že inovácie v oblasti platobných riešení sú kľúčom k poskytovaniu rýchlejších, pohodlnejších a bezpečnejších nákupných zážitkov. Podpora rozvoja samoobslužného predaja na Slovensku je príkladom úspešnej adaptácie na meniace sa spotrebiteľské správanie. Tento trend nielenže zvyšuje efektivitu a znižuje prevádzkové náklady pre obchodníkov, ale tiež prináša vyššie tržby a minimalizuje starosti spojené s prevádzkou. Potvrdzuje sa tým, že platby kartou sú pre zákazníkov pohodlnejšie a pri samoobslužnom predaji ich preferujú. Pre podnikateľov je zároveň prijímanie kariet oveľa jednoduchšie, pretože nepotrebujú drahú techniku a zabezpečenie hotovosti,” uviedol Josef Kunčar, riaditeľ divízie akceptačnej siete Visa pre Česko, Maďarsko a Slovensko.

Prečo dávame samoobslužnému nakupovaniu prednosť?

Na samoobslužnom predaji ľudia oceňujú hlavne rýchlosť obsluhy (67 %) a vlastnú kontrolu nad načítaním tovaru a nákupom (35 %). Preferovaný je aj z dôvodu, že tento druh služieb je dostupný 24 hodín denne (32 %).

Prekvapivých 28 % respondentov uviedlo, že týmto spôsobom nakupujú aj preto, že nemusia s nikým prísť do kontaktu. V doplňujúcej otázke uviedlo 39 % opýtaných, že ak si môžu vybrať, nakupujú radšej samoobslužne, než aby museli ísť k predavačovi. Najobľúbenejšie je samoobslužné nakupovanie vo vekovej skupine od 18 do 26 rokov, kde ho uprednostňuje 58 % nakupujúcich.

Ak majú slovenskí spotrebitelia možnosť, platia v samoobslužných zariadeniach najradšej kartou (81 %). Len devätnásť percent zostáva verných hotovosti.

Vedú potraviny, pripravujú sa lieky

Aký je najobľúbenejší artikel, ktorý Slováci nakupujú v samoobslužných predajniach alebo v automatoch,? Sú to potraviny (68 %) alebo horúce či studené nápoje (32 %). Ďalej parkovné (35 %), lístky (23 %), palivo alebo elektrina do auta (25 %) či cigarety (12 %). Najmenej časté sú platby za ubytovanie cez samoobslužné recepčné automaty (53 %).

Na otázku, čo by ľudia chceli v samoobslužných predajniach nakupovať, sa okrem tovaru uvedeného vyššie objavila kozmetika a hygienické potreby (41 %), farmárske produkty (29 %) a lieky (31 %). Zaujímavosťou sú požiadavky na pizzu a teplé jedlá (28 %) a kvety (19 %).

„Hoci to vyzerá nezvyklo, tento tovar sa už v automatoch predáva. Automaty na kvety už existujú, rovnako ako pizzamaty. Máme dokonca aj automaty na predaj voľne dostupných liekov a vyvíjame aplikáciu, ktorá umožní aj predaj liekov na predpis,” povedal Martin Grega.

Čo by chceli Slováci zlepšiť?

Štyridsať percent opýtaných uviedlo, že chcú nonstop asistenciu, kam by sa mohli obrátiť v prípade problémov pri nákupe. Pre 35 % respondentov je dôležitá ekológia – chcú výhradne elektronické účtenky. A takmer deviatim percentám ľudí už nestačia ani platby kartou, ale chcú platiť rovno tvárou alebo odtlačkom prsta.

Samoobslužné automaty zrýchľujú obsluhu

„V reštauráciách evidujeme približne 15 % nárast predaja, pretože ukazujeme ľuďom obrázky jedla, čo funguje lepšie ako klasické písané menu. Ľudia sa tiež nehanbia ako v prítomnosti čašníka, ale rovno si vyberú omáčku alebo ďalšie prílohy,” povedal Vlado Eliáš z firmy Eatster, ktorá s Global Payments prevádzkuje objednávkové systémy pre reštaurácie.

„Samoobslužný servis tiež podstatne zrýchľuje obsluhu. Napríklad na hokejovom štadióne sú len dve pätnásťminútové prestávky, kedy je potrebné obslúžiť obrovské množstvo zákazníkov. Keď je tu päť objednávkových bodov, môžu sa v bufete sústrediť len na servírovanie jedla a všetko stíhajú. V priemere dokážu dva objednávkové automaty nahradiť jedného pokladníka,” doplnil pán Eliáš.

Ako bude vyzerať budúcnosť

Z Čiech teraz prichádzajú nové technológie v podobe plne automatizovaných predajní, ktoré nahradia predaj klasickej kamennej predajne s obsluhou. Do týchto nových obchodov vstupuje zákazník cez špeciálnu aplikáciu, nakúpi si a sám kartou zaplatí. Predajňa je plne samoobslužná.

Prieskum odhalil, že o existencii a fungovaní takýchto predajní už vie 28 % opýtaných. 62 % respondentov dokonca uviedlo, že ak by takúto predajňu mali blízko miesta bydliska, nakupovali by v nej.

„Samoobslužné predajne sú ďalším krokom k pohodlnému nakupovaniu. V Čechách už máme veľmi dobré skúsenosti. Vďaka ich výhodám si čoskoro nájdu cestu aj na Slovensko,” dodal M. Grega.

Samoobslužné predajne v ostatných krajinách

Samoobslužnými predajne nájdete aj v ďalších krajinách Európy a sveta: Rakúsko, Francúzsko, krajiny Beneluxu, Írsko, Estónsko, Veľká Británia, Švajčiarsko, Švédsko, Dánsko, Poľsko, Slovinsko, Nórsko, Litva, USA, Čína. V ČR ich funguje už niekoľko desiatok.

Krajiny, kde sa doteraz samoobslužné predajne neotvorili, sa nachádzajú najmä na juhu – Taliansko, Španielsko, Portugalsko (iba 1 predajňa), Bulharsko, Srbsko, Rumunsko.

Technologicky sú v USA a Číne popredu. Vo vybraných predajniach možno nakupovať bez verifikácie zákazníka a akéhokoľvek skenovania produktov (Amazon Go). Rozmach v rámci maloobchodu je však limitovaný neúmerne vysokými nákladmi.

Európa je všeobecne v technologickom pokroku približne o 5 rokov za USA.

Zdroje: Prieskum Ipsos pre Global Payments a Visa uskutočnený v apríli 2024 na 1050 obyvateľoch zo všetkých krajov Slovenska a vo všetkých vekových skupinách.

Štatistiky o gastronómii poskytla spoločnosť Eatster.

Štatistiky o samoobslužných predajniach a porovnanie slovenských a zahraničných predajní poskytla spoločnosť Knowinstore.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu