PLANEO: Rast záujmu o zdravý životný štýl a ekológiu
Zdravšia domácnosť aj zdravší životný štýl – to sú aktuálne trendy v správaní spotrebiteľov, ktoré zaznamenáva sieť maloobchodov PLANEO. Zákazníci však čoraz viac zohľadňujú aj ochranu životného prostredia. Aktívne si vyberajú značky, ktoré majú pozitívny prístup k ekológii.
Záujem o zdravie a čistotu
Pandémia koronavírusu spôsobila vysoký záujem spotrebiteľov o vlastné zdravie, ako aj o kvalitu prostredia, v ktorom žijú. Príkladom môže byť neutíchajúci dopyt o čističky vzduchu, najmä z kategórie tých prémiovejších a multifunkčných. „Zákazníci si vyberajú typy inteligentných čističiek, ktoré majú integrované viaceré fázy čistenia, rôzne druhy filtrov, špeciálnu UV-C lampu, ionizačný modul aj ďalšie pokročilé funkcie. Účinne odstraňujú baktérie, vírusy, peľ, prach, roztoče aj toxické látky,“ vysvetľuje Juraj Nedeliak, obchodný riaditeľ siete predajní PLANEO.
Zvýšený záujem zaznamenala aj oblasť fitnes náramkov, smart hodiniek s aplikáciami pre zdravie či predaj špeciálnych verzií true-wireless, teda bezdrôtových slúchadiel. Zdá sa tak, že Slováci si chcú vyvetrať hlavu a dbajú na svoju kondíciu. Tieto maloobchodné trendy kopírujú prieskum GfK, z ktorého vyplýva, že až 46 % spotrebiteľov v minulom roku aktívne vyhľadávalo produkty a služby pre zdravý životný štýl a predaj nositeľných technológií vyskočil medziročne až o 92 percent.
Dopyt po značkách s pozitívnym prístupom k ekológii
Viac ako polovica nakupujúcich na celom svete tvrdí, že je pre nich dôležitá ochrana životného prostredia a aktívne vyhľadávajú značky, ktoré majú pozitívny prístup k ekológii. V roku 2011 ju pri nakupovaní zohľadňovalo 30 percent, no v roku 2021 to robí už 49 % spotrebiteľov. Aj keď zákazníkov spočiatku odrádzala vyššia cena takýchto výrobkov, v posledných rokoch si za ne naopak radi priplatia. Najmä ak získajú presvedčenie, že urobia niečo dobré pre planétu. Pozitívny rast v dopyte zákazníkov po eko produktoch a technológiách bude pokračovať – vyplýva to zo spomínaného prieskumu GfK.
Nákupné správanie Slovákov je tiež čoraz viac založené na faktoroch ako ochrana životného prostredia a udržateľnosť. Zvýšený záujem zaznamenalo PLANEO v špeciálnej kategórii elektrických kompostérov. Food Cycler od značky Sage spracuje rôznorodý odpad z potravín. Zároveň zredukuje jeho objem až o 80 %, pričom výsledný substrát sa dá následne použiť ako hnojivo pre rastliny.
Namiesto plastových fliaš Sodastream
„V ponuke nášho obchodu je len od druhej polovice minulého roka, no už teraz je to hit – žiadajú si ho najmä ľudia z väčších miest a satelitov,“ objasňuje J. Nedeliak a dodáva: „100 %-tný rast zaznamenala aj značka SodaStream, teda oblasť prípravy perlivej vody. Spojilo sa pri nej viacero faktorov – rozšírenie sortimentu o nové príchute sirupov a teda možnosť pripraviť si ochutené nápoje aj bez nutnosti vláčenia fliaš z obchodu, jednoduchosť prípravy v pohodlí domova a ekologický aspekt. Aj keď sa na Slovensku rozbehlo zálohovanie, uvedomelí zákazníci sa radšej rozhodnú šetriť svoju peňaženku a plastový odpad radšej vôbec nevytvárať.“
V kategórii kávovarov tiež nastal posun k inovatívnejším, ale aj pohodlnejším produktom – menej sa predávajú kapsľové kávovary, naopak žiadanejšie sú automatické a pákové kávovary na zrnkovú kávu. „Tento trend opäť súvisí s pandémiou, vyšším podielom práce z domova a ekológiou. Spotrebitelia si nechcú robiť len klasické espresso, radi si doprajú aj ďalšie kávové nápoje, ako latté, kapučíno a podobne. Tiež uprednostňujú prístroje, ktoré im dokážu intuitívne nastaviť hrubosť mletia či teplotu vody. Usporia tak svoj čas a dosiahnu požadovanú kvalitu nápoja. A, samozrejme, siahajú po zrnkovej káve, aby neprodukovali zbytočný odpad vo forme kapslí,“ hovorí odborník.
Kontinuálne rastie aj segment elektrických kolobežiek. Napríklad pri značke Sencor sa dopyt nezastavil od jesene minulého roka a pokračuje ďalej aj napriek zimných mesiacom.
Zdroj a foto: PLANEO