Na pultoch predajní Lidl je čoraz viac slovenských potravín
Hodnota spolupráce Lidla a slovenských dodávateľov narástla medziročne o viac ako 70 miliónov EUR.
V roku 2023 zaplatil Lidl domácim výrobcom viac ako 500 miliónov EUR
Je mnoho pohľadov a štatistík, ktoré hovoria o podiele slovenských potravín v reťazcoch. Len samotný počet produktov vystavených na pultoch či zobrazených v letákoch však nehovorí o ničom podstatnom. Z údajov v tabuľkách sa ešte nikto nikdy nenajedol. Na druhej strane, čo je doma, to sa počíta. Najdôležitejšia je suma, ktorú slovenskí dodávatelia inkasujú za svoje produkty a tá v Lidli neustále rastie! V predošlom roku zaplatil diskont domácim výrobcom viac ako 500 miliónov EUR v čistom za potraviny, ktoré skončili na pultoch jeho slovenských predajní.
Nedávny prieskum agentúry 2muse pre Zväz obchodu potvrdil, že slovenskí spotrebitelia preferujú predovšetkým domáce potraviny. V tomto duchu sa vyjadrilo až 76% respondentov. Okrem slovenskej produkcie dôverujeme aj výrobkom z Čiech a Nemecka. A práve dodávatelia z týchto troch krajín sú dlhodobo na čele rebríčka Lidl Slovenská republika podľa hodnoty dodaného tovaru. Na prvom mieste boli aj v roku 2023 Slováci pred Nemcami a Čechmi.
„Poradie krajín, z ktorých nakupujeme najviac potravín sa už roky nemení. Zväčšuje sa však náskok slovenských dodávateľov pred nemeckými a českými. Kým hodnota slovenských potravín narástla v roku 2023 o tri percentá, v prípade iných krajín naopak klesla. Tešíme sa z pozitívneho vývoja v prospech slovenských dodávateľov a našim cieľom je naďalej posilňovať našu spoluprácu s domácimi potravinármi,“ povedala Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu.
V roku 2023 mali slovenské výrobky vyše 35-percentný podiel na celkovej hodnote potravín dodaných pre Lidl Slovenská republika. Medziročne išlo o nárast viac ako 70 miliónov EUR. Ide pritom o nákupné ceny bez DPH a marže predajcu a teda sumu, ktorú dodávatelia dostanú na svoje účty.
„V minulom roku sme približne 260 slovenským dodávateľom zaplatili viac ako 506 miliónov EUR. Okrem hodnoty sa podiel slovenských dodávateľov zvýšil aj v objeme dodaného tovaru. Spoluprácu so slovenskými dodávateľmi myslíme vážne. Osobne sa chcem stretnúť s našimi partnermi, pretože rásť a vyhovieť zákazníkovi dokážeme iba spoločne,“ uzavrela J. Siekanko, členka vedenia Lidl Slovenská republika.
Lidl hľadá slovenských dodávateľov
Lidl neustále oslovuje slovenských dodávateľov. Okrem pravidelne organizovaných podujatí aj so záštitou Ministerstva pôdohospodárstva – Lidl akadémia a Lidl dodávateľský deň, komunikuje diskont aj výzvu určenú domácim potravinárom. Formulár je dostupný na webe reťazca: https://www.lidl.sk/c/slovenski-dodavatelia/s10009143
Spoluprácu s Lidlom si pochvaľujú aj dodávatelia, ktorí oceňujú predovšetkým férovosť a stabilitu. Vďaka tomu sa totiž môžu ďalej rozvíjať. „Aj na impulz Lidla sme investovali do novej prevádzky baliarne koreňovej zeleniny. Hlavne vďaka tejto investícii a spolupráci s lokálnymi zákazníkmi sa nám podarilo rozšíriť produkciu mrkvy, petržlenu a zeleru na Slovensku, pričom postupne smerujeme k úplnej sebestačnosti,“ povedal Juraj Mačaj, predseda predstavenstva Zeleninárska. V podobnom duchu sa vyjadrila aj marketingová riaditeľka pekárenskej spoločnosti Dobrota, Andrea Želiezková: „Najmä vďaka stabilnému partnerovi, akým Lidl pre nás je, vieme realizovať projekty zamerané na inováciu pekárenskej výroby či strojového parku a spoločne realizovať vývoj, na ktorom aktívne pracujeme.“
Zdroj a foto: Lidl