Jaroslav Kypr: Super Dr. Max je naša vlajková loď

„Super Dr. Max v Avion Shopping Parku kombinuje zdravotnícke zariadenie a profesionálny retailový priestor. Na jednom mieste sú tu konzultačné služby, „dermo bar“, digital signage, digitálne cenovky, dispenzačný robot aj najširšia ponuka sortimentu, vrátane produktov vlastnej značky,“ uviedol v exkluzívnom rozhovore pre Miestopredaja.sk Jaroslav Kypr, prevádzkový riaditeľ , Dr. Max Slovensko.

 

Expanzia prostredníctvom rôznych formátov

Ak sa pozrieme na sieť lekární Dr. Max, tak sa zdá, že je takmer všade. Koľko je aktuálne prevádzok a aký máte podiel na trhu?

Dalo by sa povedať, že sme vo veku dospelosti (smiech). Pôsobíme na trhu 18 rokov a e-shop prevádzkujeme 10 rokov. V súčasnosti  máme viac ako  420  lekární. Náš trhový podiel stúpa nielen v kamenných lekárňach, kde dosiahol 27,3 %(v roku 2024), ale aj v segmente lekárenského eCommerce, kde máme podiel až 43,9 %.  V minulom roku sme obslúžili alebo poradili viac ako 29 miliónov pacientov a zákazníkov, čo znamená, že mesačne to boli viac ako 2,4 milióny ľudí.

Nie sú výnimkou ulice alebo nákupné centrá, kde sú aj tri lekárne. Prečo by mal pacient navštíviť práve Dr. Max?

Len to, že lekáreň stojí na frekventovanom mieste, ju neurobí úspešnou. Na začiatku je predovšetkým dôvera v značku a jej  sila. Tá sa buduje niekoľkými faktormi  Tým najdôležitejším je personál, ako jeho odbornosť, tak aj ústretový a pro-zákaznícky prístup. Do veľkej miery rozhodujú aj služby. Tie vedia odlíšiť bežnú lekáreň od dobrej lekárne.

Pokiaľ ide o poskytované služby, sústredíme sa na prevenciu. Ide o napríklad vyšetrenia z jednej kvapky krvi, ako je analýza CRP, odhalenie rizika cukrovky, zistenie hladiny cholesterolu či riziko ochorenia dny. Modernými diagnostickými prístrojmi dokážeme na rovnakom mieste odhaliť aj skryté krvácanie v stolici či tráviace ťažkosti. No a určite môžeme spomenúť, že rozdielovým faktorom  vie byť šírka sortimentu.  Ale aj cena, samozrejme liekov bez lekárskeho predpisu, či ostatných produktov ako sú vitamíny, výživové doplnky, zdravotnícke pomôcky a podobne.

O privátnych značkách a sortimente

Čo sa týka sortimentu, vo Vašich lekárňach sa nedá nevšimnúť vysoký podiel privátnych značiek Dr.Max. Ako pracujete s privátkami?

Jedným z výrazných prínosov k pozitívnym hospodárskym výsledkom, ale aj ako podpora dlhodobej stratégie prinášať pacientom a zákazníkom kvalitné produkty a služby za férové ceny

je neustále  rozširované portfólio produktov s logom Dr. Max. Dnes máme v portfóliu viac ako šesť značiek a portfólio predstavuje viac ako 500 produktov.

V roku 2024 si naša privátna značka so 8,2 % podielom na trhu upevnila pozíciu najpredávanejšej značky v kategórii liekov vydávaných bez lekárskeho predpisu, vitamínov a výživových doplnkov. Mesačne si kúpili zákazníci viac ako 1,4 milióna balení produktov s logom Dr. Max, čo potvrdzuje dôveru zo strany pacientov a zákazníkov.

Medzi benefity privátnych značiek, ktoré zároveň definujú stratégiu spoločnosti pri jej rozvoji a podpore, je najmä garancia vysokej kvality pri zachovaní primeranej ceny. A to všetko s cieľom budovania firemnej identity a vzťahu so zákazníkom.

Super Dr. Max je výnimočný koncept lekárne

Lekárne sa teda môžu slobodnejšie rozvíjať v rámci „retailovej nohy“ a voľne predajného sortimentu?

Je to tak. V tomto duchu sme sa pustili aj do väčších formátov akým bol v minulom roku Super Dr. Max. Dlhšie sme hľadali priestor na Slovensku, napokon sme sa rozhodli pre bratislavský Avion Shopping Park. Nákupné centrum má vynikajúcu polohu, je tu veľká spádová oblasť zahŕňajúca aj prímestské časti a obce a tiež je výborne dostupné pešo – i vďaka novej lávke nad Galvaniho ulicou. Super Dr. Max je naša vlajková loď.

Ide o výnimočný koncept lekárne, a to nie len svojou rozlohou, ale najmä komplexnosťou služieb, ktorú ponúka. Táto veľkoformátová lekáreň je príkladom toho, ako sa starostlivosť o ľudí v prostredí modernej lekárne môže uberať v budúcnosti. Pokiaľ ide o poskytované služby, sústredíme sa na prevenciu. Okrem už spomínaných majú zákazníci a pacienti Super Dr. Max príležitosť urobiť si hĺbkovú analýzu tela. V lekárni ponúkame aj diagnostiku pleti, vlasovej pokožky a vlasov.

Jedinečná je aj šírku sortimentu. Na celkovej ploche 865 metrov štvorcových, z ktorej je 715 metrov štvorcových určených pre pacientov a zákazníkov ponúkame viac ako 6-tisíc produktov z rôznych kategórií – okrem liekov a výživových doplnkov je to dermokozmetika, detské produkty, zdravá strava, produkty pre zvieratá či športovú výživu.

Automatizácia a digitalizácia lekární

Čiže trendom je digitalizácia a one-stop shopping? Chcú ľudia vybaviť všetko na jednom mieste?

Zaujímavé je, že pandémia a rozmach e-commerce nemali taký dopad na kamenné lekárne, ako si možno niekto v minulosti mohol myslieť. Som presvedčení, že kamenné lekárne majú a budú mať u pacientov stále dôležité miesto. A to predovšetkým pre odborný personál a priestor na poradenstvo, ktoré prostredníctvom farmaceutov a farmaceutických laborantov ponúkajú. Do veľkej miery to súvisí aj s dôverou, ktorú majú lekárne a naše kolegyne a kolegovia na veľmi vysokej úrovni.

Samozrejme, nemôžeme sa tváriť, že celý lekárenský sortiment zostane naveky iba v kamenných lekárňach. Istá časť „voľnopredajného“ sortimentu je už dnes dostupná aj mimo lekární. To znamená, že internetové lekárne si konkurujú nie len medzi sebou, medzi kamennými lekárňami, ale aj s inými e-shopmi. A tento trend nezastavíme. Digitalizácia pôjde v tomto smere určite ďalej. Digitalizáciu potom vnímam skôr v zmysle odbremenenia odborného personálu lekárni, ktorý vďaka automatizácii a digitalizácii, môže ušetrený čas venovať pacientom-zákazníkom.

Pre ilustráciu môžem uviesť už spomínanú lekáreň Super Dr. Max. K dispozícii je tam 12 metrov dlhý automatický dispenzačný robot, ktorý má kapacitu až 22-tisíc balení liekov. Je to praktický pomocník pre lekárnikov, ktorí nemusia hľadať lieky v šuplíkoch alebo v sklade, ale čas, ktorý by takto trávili, môžu venovať pacientovi. Stačí ak farmaceut zadá príkaz do počítača a v priebehu pár sekúnd ho robot doručí do výdajného okienka za jeho chrbtom pri táre. Podobných robotov dnes máme v sieti 21 po celom Slovensku, a plánujeme v ich umiestňovaní pokračovať ďalej, tam kde to bude mať význam.

Okrem toho, v lekárňach inštalujeme aj elektronický cenovky, ktoré uľahčujú prácu personálu lekárne a šetria používanie papiera. Ale aj ďalšie v retailovom prostredí bežné prvky, ako sú napríklad skenery a podobne.

Budúcnosť lekární na Slovensku

Automatizácia a digitalizácia teda uvoľňuje ruky personálu. Čo bude nasledovať?

Keď si odmyslíme financovanie, digitalizáciu a ďalšie premenné ako sú napríklad prísna regulácia a legislatíva , si myslím, že primárnou úlohou lekární v budúcnosti už nebude vydávanie liekov, ale skôr poskytovanie čoraz väčšieho množstva služieb. Budeme sa musieť vysporiadať aj s uvoľňovaním trhu, do ktorého nás bude tlačiť záujem pacientov a zároveň so zachovaním kvality zdravotnej starostlivosti a bezpečnosti pacienta. Aj vo svetle súčasnej napätej situácie v zdravotníctve a okrem iného preťaženom ambulantom sektore a nedostatku lekárov, vidíme priestor aplikovať model osvedčený v zahraničí, hovorím o tzv. pharmacy first. Teda stave, kedy bude lekáreň miestom, ktoré človek navštívi a dostane rozšírenú zdravotnú starostlivosť. Jednou z prvých „lastovičiek“ v tomto smere sú nové kompetencie, ktoré lekárnici môžu zastupovať.

Pripravujeme sa na očkovanie proti chrípke v lekárňach. Legislatívne je už táto možnosť otvorená. Momentálne sa nastavujú  technické podmienky, ktoré musia lekárne spĺňať a tiež je potrebné doplniť vzdelanie a prax personálu, nakoľko očkovanie nebolo doposiaľ súčasťou štandardného odborného vysokoškolského štúdia farmaceutov. Ďalšou vecou je napríklad predpisovanie liekov. Poznáme krajiny, kde liek, na isté zdravotné problémy, môže byť predpísaný nie len lekárom, ale aj vysokoškolsky vzdelaným farmaceutom. Čo by bol isto významný posun, ktorý by si pochopiteľne v našich podmienkach vyžadoval širšiu odbornú diskusiu.

Lekáreň ako miesto služieb a poradenstva

Lekárne teda nemožno vnímať ako bežný potravinársky alebo bankový retail. V čom sú ešte ďalšie špecifiká?

Keď sa pozrieme na legislatívne požiadavky a kompetencie lekárnikov, aktuálne sa pri rozhovoroch musí farmaceut spoliehať na informácie, ktoré dostane od pacienta priamo v lekárni. Či už ohľadom užívania liekov, či zdravotných komplikácií, a nemá prístup do zdravotnej dokumentácie pacienta. Ak má lekárnik ponúknuť správnu kombináciu liečiv, či už na predpis alebo voľnopredajných, komplexné informácie o pacientovi sú aj pre lekárnika mimoriadne dôležité.

To, čo by určite pomohlo lekárňam efektívnejšie využiť svoje kapacity a možnosti je, ak by boli reálne zapojené do zdravotného systému, a aby boli vnímané ako rovnocenné s inými zdravotníckymi zariadeniami.

A potom ako už bolo povedané, predpokladáme, že v dôsledku elektronizácie a digitalizácie spoločnosti budeme smerovať k tomu, že lekáreň bude čoraz viac miestom služieb a lieky budú iba produkty, ktoré v rámci služby budú farmaceuti pacientom dávať ako terapiu na zistené zdravotné problémy. V budúcnosti sa určite nevyhneme tomu, že si pacienti zaobstarajú lieky priamo domov alebo si ich iba niekde vyzdvihnú. Ale to, čo nenahradí žiaden stroj a automatizácia, je práve odborná konzultácia s farmaceutom. A lekárne sú skutočne jedno z najdostupnejších zdravotníckych zariadení. Viac ako dve tretiny ľudí má lekáreň dostupnú do desiatich minút od svojho bydliska.

Zdroj a foto: Dr. Max, Visa Slovak Top Shop, Retail Club

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu