Squirrel_photos

Inflácia v obchodných reťazcoch je výrazne nižšia než štatistický priemer

Priemerný medziročný rast spotrebiteľských cien v obchodných sieťach združených v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO – Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco a Terno) bol aj v máji 2023 výrazne nižší, než bol ich priemerný rast na Slovensku. U potravín to bolo 13,5 % , v prípade iných tovarov dennej spotreby ako drogéria a hygienické potreby to bolo 13,4 %.

 

Členovia SAMO tlmia infláciu

Uvedené výsledky vychádzajú z reálnych dát konkrétnych reťazcov, ktoré sú združené v SAMO. Ako jediné totiž zachytávajú ceny produktov, ktoré nakupujú spotrebitelia na Slovensku na dennej báze.

„Obchodné siete združené v SAMO robia maximum pre to, aby tlmili infláciu na Slovensku. Vďaka tomu spotrebitelia v týchto sieťach môžu nakúpiť potraviny a ďalšie tovary dennej spotreby výhodnejšie, keďže ich priemerná inflácia je výrazne pod priemernou infláciou na Slovensku, ktorú zverejňuje Štatistický úrad SR,“ upozorňuje  Martin Krajčovič, predseda SAMO.

SAMO zdôrazňuje, že uvedené údaje nezohľadňujú predajné akcie a zľavy z vernostných programov jeho členských obchodných sietí. Po ich zohľadnení by bola reálna inflácia cien u týchto obchodníkov ešte nižšia. Viac ako 50 % tovarov predajú títo obchodníci práve v rámci akcií a zliav.

„Aj z uvedených  údajov je zrejmé, že ceny v obchodných reťazcoch združených v SAMO patria k najnižším na trhu, čo je dôsledkom viacerých faktorov. Silného konkurenčného prostredia, efektívnosti hospodárenia, ale aj spoľahlivých dodávateľských vzťahov,“ uzavrel  M. Krajčovič.

Squirrel_photos
Ilustračné foto: Squirrel_photos / Pixabay.com

Presné dáta namiesto pocitov

Obchodníci združení v SAMO sa rozhodli pravidelne zverejňovať vlastné údaje o inflácii tovarov vo svojich predajniach s ohľadom na to, že vo verejnom priestore táto problematika rezonuje a v politickom spektre vyvoláva návrhy, ktoré situácii nepomôžu, ale poškodia. „Naši členovia sú najväčšie obchodné siete s potravinami a ďalším tovarom dennej spotreby. Preto je dôležité, aby sa zverejňovali reálne dáta o inflácii práve tam, kde väčšinovo nakupujú spotrebitelia na Slovensku. Ide o reálne pohyby cien, nie štatistické údaje, čím chceme prispieť k presnejšiemu obrazu o cenách na Slovensku, ktoré sa vo veľkých sieťach vyvíjajú výrazne pozitívnejšie než je slovenský priemer. Zároveň veríme, že to pomôže pri rozhodovaní sa politického spektra, aby prijímali rozhodnutia výlučne na základe dát a nie pocitov, ktoré situáciu na Slovensku zhoršia podobne, ako to spôsobila regulácia v Maďarsku,“ zdôvodňuje M. Krajčovič motiváciu SAMO zverejňovať vlastné údaje o vývoji priemernej inflácie spotrebiteľských cien v členských obchodných sieťach.

Ilustračné foto: Lidl

Priemer EÚ je 12,5 %, u nás 8,4 %

Zo zverejnených údajov SAMO tiež vyplýva, že priemerná medziročná inflácia potravín sa tak v máji 2023 v jeho členských obchodných sieťach pohybovala zhruba na úrovni priemeru v EÚ, o čom svedčí májový odhad  Eurostatu, ktorý je na úrovni 12,5 %.

Údaje o inflácii na Slovensku pravidelne zverejňuje aj Štatistický úrad SR. Z jeho zdrojov vyplýva, že v máji 2023 dosiahol priemerný medziročný rast cien potravín na Slovensku úroveň 21,9 %, avšak reálny stav v najväčších obchodných sieťach na Slovensku je výrazne nižší, približne o 8,4 percentuálnych bodov.

Zdroj: SAMO

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu