Indoor navigácia: nový technologický trend v retaile
Navigácia a lokalizácia vo vnútorných priestoroch (indoor) je jedným z aktuálnych technologických trendov. Môže zásadne ovplyvniť retail, optimalizovať procesy aj rozpočty a ľuďom uľahčiť bežné denné činnosti. Navigácia prispieva k príjemnému nakupovaniu či rýchlej orientácii v budovách a vytvára unikátny zážitok z každej návštevy.
Indoor navigácia v reálnom čase
Hlavné funkcie aplikácie vychádzajú z lokálnej navigácie zákazníkov s použitím kombinácií Wi-Fi a bluetooth technológií. V praxi sa využíva v supermarketoch, kancelárskych budovách, nemocniciach alebo napríklad pri veľtrhoch. Vďaka triangulácii pomocou kombinácie Wi-Fi a bluetooth možno určiť polohu návštevníka budovy s presnosťou na niekoľko centimetrov, nie metrov, ako je to pri klasickej GPS. „Navyše oproti bežne dostupným orientačným mapám v budovách či objektoch ide o navigáciu návštevníka v reálnom čase, nielen o statickú mapu. Polohovanie pomocou Wi-Fi je pre používateľov úplne bezpečné. Neohrozuje súkromie ich dát,“ zdôrazňuje Vojtech Strnad z digitálnej agentúry WDF.
Využitie indoor navigácie kdekoľvek
V mape môžu používatelia ľahko vytvárať cesty k akýmkoľvek dostupným produktom, kategóriám alebo napríklad oddeleniam. Navigácia slúži v nemocniciach pri hľadaní oddelení, ale aj osôb, pacientov. V kancelárskych budovách pomôže pri rýchlej orientácii nových zamestnancov, na hľadanie kolegov či k vyhľadávaniu voľných zasadacích miestností. Nahradiť by mohla aj funkciu takzvaných „pichačiek“ (pichacie hodiny).
Veľkú úlohu môže hrať aj v rámci bezpečnosti, keď v prípade nešťastia bude navigácia návštevníkov budovy navádzať k najbližšiemu únikovému východu. Aplikácia napomáha osobám so zdravotným znevýhodnením pri hľadaní bezbariérových trás či orientácii za pomoci hlasového asistenta. Počas pandémie navyše môže pomôcť s trasovaním šírenia nákazy. Miest vhodných na využitie indoor navigácie je ale oveľa viac.
Plánovanie trasy podľa nákupného zoznamu
„Najväčší potenciál má však indoor navigácia v retaile a v priestoroch obchodných centier. Vďaka inteligentným funkciám, ako je napríklad nákupný zoznam, zákazník ušetrí čas a nakupovať bude touto cestou oveľa častejšie. Navigácia mu naplánuje najrýchlejšiu trasu od položky k položke z jeho nákupného zoznamu. Ten môže napríklad aj zdieľať a upravovať s rodinou. Alebo si v ňom počas nákupu položky odškrtávať. Výsledkom bude vždy tá najlepšia a najkratšia cesta k požadovaným položkám zo zoznamu až k pokladni,“ vysvetľuje V. Strnad z WDF.
Vďaka lokálnej navigácii má návštevník okamžitý prehľad o tom, kde sa práve nachádza, kde je ním hľadaný tovar a kadiaľ sa k nemu dostane najrýchlejšie. V rámci takej navigácie si potom môžete nastaviť trasy. Napríklad v obchodných centrách takú, kde chcete navštíviť iba obchody s obuvou, a navigácia vám ponúkne ideálnu trasu.
Nový zdroj cenných dát
Získané dáta a výsledná analytika slúžia ako cenné zdroje informácií pre poskytovateľov aplikácie (navigácie). Zhromaždené dáta v reálnom čase poskytujú dôležité informácie o správaní návštevníkov a môžu odhaliť potenciál pre optimalizáciu procesov. Vďaka lokálnej navigácii vedia získať okamžitý prehľad o tom, kde sa návštevníci či zákazníci práve nachádzajú. Získajú dáta o trasách zákazníkov v supermarkete, ako dlho a kde zostávajú a kedy je najväčšia špička.
„Možno povedať, že touto cestou je možné získať podobné dáta z prostredia offline, ktoré napríklad v online získavame vďaka Google Analytic. Môžeme získať informácie o tom, odkiaľ zákazník prišiel, čo u nás robil, ako dlho sa kde zdržal. A na základe týchto údajov optimalizovať prostredie – rozmiestnenie regálov, produktov, podľa nákupných zoznamov mať prehľad o dopyte tovaru a podobne,“ približuje nové možnosti Strnad.
Obchody môžu podporiť návštevnosť práve prostredníctvom navigácie. Ak majitelia chcú, aby ich návštevník obchodného centra navštívil, zadajú takúto kampaň do navigácie. Rovnako tak bude pre návštevníkov zaujímavá informácia o zľavových akciách v obchodoch, pri ktorých sa aktuálne nachádza, alebo si jednoducho naplánuje trasu po všetkých zľavách, ktoré potom môže zbierať. Ak vám to pripomína hru, nemýlite sa. Svoje uplatnenie tak nájde navigácia aj v previazaní na herné odvetvie.
„Užívateľ aplikácie navyše získa personalizované služby. Systém sám spracováva informácie na základe histórie a zákazníckeho správania. Prostredníctvom personalizovaných systémov sa potom zobrazujú všetky informácie individuálne a na mieru. Aplikáciu je možné ľahko prepojiť s inými klubovými programami a previazať na push notifikácie. A to práve napríklad aj na základe aktuálnej polohy zákazníka v supermarkete,“ vysvetľuje Strnad z WDF.
Zdroj a foto: WDF