CANS vytvára novú kategóriu nesladených nápojov
Ako by ste charakterizovali značku CANS a jej víziu a misiu pre čitateľov, ktorí sa s CANS stretnú prvýkrát?
Dominic: Naša misia je jednoduchá: pomôcť znížiť nadmernú konzumáciu cukru a sladidiel tým, že ponúkneme spotrebiteľom širokú škálu chutných a kvalitných nesladených alternatív v rôznych kategóriách nápojov. Našou víziou je vytvoriť novú kategóriu nesladených nápojov a stať sa v nej globálnou vedúcou značkou. Aj keď sú to ambiciózna misia a vízia, značka CANS chce priniesť ľuďom vo všedných chvíľach možnosť voľby a radosť. Snažíme sa nebrať sa príliš vážne a užívať si to, čo robíme. A o tom je v konečnom dôsledku sám život.
CANS to je nekompromisná kvalita nápoja a skvelé suroviny. Týka sa to aj obalu, teda plechoviek?
Dominic: Áno, naše plechovky sú vyrobené z recyklovaného hliníka. Zatiaľ neexistuje dokonalé ekologické balenie, ale cítili sme, že hliník je správna voľba. Hliník je nekonečne recyklovateľný, vyžaduje menej energie na recykláciu, je ľahký a postačuje mu menej energie na chladenie, čo z neho robí najlepšiu dostupnú voľbu. Vďaka nášmu internému dizajnérskemu tímu vyzerajú plechovky tiež dosť cool (smiech).
Nealko nápoje sú mimoriadne kompetitívna kategória s dobre etablovanými globálnymi značkami a do ktorej vstupujú už aj výrobcovia piva s nealko pivom a radlermi. Ako sa dokážete presadiť v tak tvrdej konkurencii?
Dominic: Neexistuje zaručený spôsob, ako uspieť. Keď začínate, musíte prijať fakt, že neúspech je možnosť. Ak si uvedomíte, že neúspech je možnosť, môžete si zároveň položiť otázku: „Prečo by to nemalo fungovať?“ Práve toto mentálne cvičenie vám môže pomôcť predvídať udalosti, ktoré by mohli zastaviť váš postup a kalkulovať s nimi. V našom prípade máme tento prístup. Nebojíme sa zlyhať, skúšať nové veci a učiť sa z nich, a to nám veľmi pomáha. Okrem toho máme a budujeme mimoriadne skúsený tím, čo je najlepším východiskom k úspechu.
Značka CANS je vhodnou alternatívou k bežným sladeným nápojom, či už sú sladené cukrom alebo umelými sladidlami. Pomôže vám na Slovensku aj zavedenie dane z cukru, na ktorú doplatia hlavne sladené nealko nápoje?
Dominic: Zavedenie dane z cukru na Slovensku nám v určitom smere pomôže, pretože ceny produktov s pridaným cukrom pôjdu hore, čo CANS urobí ešte o niečo dostupnejšími. Osobne však neočakávam žiadny okamžitý efekt, nakoľko spotrebiteľské zvyky si vyžadujú určitý čas na vytvorenie a ešte dlhší čas na zmenu. Preto podporujeme ako daň z cukru, tak aj systém zálohovania plechoviek, pretože sa zdajú byť správne z dlhodobého hľadiska. Verím, že daň z cukru bude časom fungovať, ak sa ešte skombinuje s lepšou transparentnosťou a vzdelávaním, ktoré pomôžu spotrebiteľom robiť informovanejšie rozhodnutia.
Aké sú Vaše očakávania od slovenského trhu, ktorý je geograficky zhruba 3-krát menší ako český a zároveň už má zavedený spätný zber obalov od nápojov? Máte už od júla nejaké prvé dáta predajnosti za slovenský trh?
Dominic: Ohľadom slovenského trhu som optimistický. Reakcia slovenských spotrebiteľov na CANS bola veľmi pozitívna, za čo sme veľmi vďační. Prvé čísla naznačujú, že predajnosť a rýchlosť distribúcie na trhu sú dokonca lepšie, než sme dosiahli pri našom štarte v Českej republike. Myslím si, že to ukazuje aj to, že náš tím sa naučil uvádzať CANS na trh a poznatky na Slovensku dôsledne implementoval.
Hovorí sa že obsah je King, ale distribúcia je King Kong. Kde sa CANS vyrábajú a skladujú? S akými retailovými reťazcami a e-shopmi už spolupracujete?
Ján: Výroba CANS prebieha v Rakúsku, pričom následnú logistiku a centrálne skladovanie na jednotlivých trhoch vrátane Slovenska zabezpečuje externý logistický partner. Týmto spôsobom sa CANS dostáva bližšie k našim lokálnym obchodným partnerom vo všetkých distribučných kanáloch a jednotlivé objednávky sme schopní zabezpečiť najneskôr do 48 hodín. Na tomto mieste by som zároveň veľmi rád ocenil aktívnu spoluprácu so spoločnosťami BILLA, DM drogerie markt, YEME, ITALMARKET, GROSSBYT a zástupcom e-commerce WOLT Market, ktoré dali priestor značke CANS a promptne zareagovali na aktuálne zákaznícke potreby a preferencie. Zároveň verím, že v blízkej budúcnosti rozšírime naše partnerstvá o nových priamych, ale aj nepriamych zákazníkov vrátane segmentu čerpacích staníc a gastronómie.
Distribuujete CANS cez e-shop aj cez kamenné obchody. Budujte si vlastný tím obchodníkov a merchandiserov alebo budete kooperovať s nejakou etablovanou firmou, ktorá má s distribúciou do maloobchodu skúsenosti?
Ján: Pôvodne sme plánovali vstúpiť na slovenský trh prostredníctvom distribučného partnera, no v ďalšej fáze sme sa rozhodli vybudovať vlastný tím ľudí, ktorý poskytuje plnú podporu našim partnerom pôsobiacim v segmente maloobchodu a veľkoobchodu. Aj s presahom na gastronómiu a čerpacie stanice. Samozrejme, v niektorých prípadoch využívame externé zdroje, ako je to napríklad pri už spomenutom merchandisingu. Expertízu v oblasti Key Account manažmentu, Trade Marketingu a Brand Marketingu však zastrešujeme interne a som veľmi rád, že sa v spoločnosti CANS stretla skvelá partia ľudí, a to nielen po odbornej, ale aj po osobnostnej stránke.
CANS majú jasne odlíšiteľný, minimalistický flat design. Kto alebo aké štúdio navrhovalo dizajn a typografiu? Ako riešite vystavenie plechoviek a visual merchandising? Realizujete alebo plánujete realizovať aj ochutnávky a sampling v obchodoch?
Ján: Ďakujeme za spätnú väzbu a pochvalu. Dizajn a kreativita sú výsledkom práce interného tímu pod vedením jedného zo zakladajúcich členov značky CANS, Jana Rambouska. Honza je veľmi skromný, tak ho nebudem veľmi chváliť (smiech). Každopádne výsledky jeho práce a práce tímu hovoria sami za seba. Teší nás, že práve ten „minimalisticky dizajn“ je paradoxne jasne „viditeľný“ a je súčasťou našej vizuálnej identity, či už v digitálnom prostredí, alebo priamo v mieste predaja. Sampling, resp. ochutnávky tvoria silnú časť nášho marketingového mixu. Je to skvelá príležitosť predstaviť nielen samotný produkt CANS a jeho chuťové profi ly, ale aj vysvetliť podstatu novovznikajúcej kategórie „Not-Sweet Drinks“. Veľa oslovených stále reaguje vetou „veď to nie je sladké!? (smiech)“ Áno, nie je… veď CANS neobsahujú pridaný cukor ani umelé sladidlo. Samotné ochutnávky však neprebiehajú na mieste predaja. Spotrebiteľov sa snažíme osloviť v situáciách, ktoré sú „prirodzené“ pre konzumáciu CANS, ako je napríklad aktívny oddych, cestovanie, ale aj fyzická či duševná práca. Všade tam, kde je priestor a potreba pre alternatívu vo forme zdravého osvieženia s variáciou chutí.
Značku aj plechovky CANS môžu šíriť medzi svojich priaznivcov aj influenceri?
Dominic: Určite áno. Affiliate program sa nám výborne osvedčil aj vďaka svojej jednoduchosti a užívateľskej prívetivosti. Influencerom, ktorí majú záujem o spoluprácu, sa stačí zaregistrovať na stránke CANS.com a môžu začať získavať provízie z každého predaja.
Ste prítomní na festivaloch, eventoch aj v sektore hospitality? Aké podujatia a akých partnerov si vyberáte?
Absolvovali ste už nejaké eventy aj na Slovensku? Ján: Áno, za tri mesiace od samotného uvedenia na trh sme sa zúčastnili na viacerých vybraných podujatiach zameraných na biznis, inovácie, zdravie, vzdelávanie, ale aj šport a zábavu. Rád by som spomenul našu účasť na podujatiach ako Forbes Money Summit 2024, Nevyhorení 2024, Kariéra Expo 2024, WomanUP Business Night, účasť na Startup Party v The SPOT alebo otvorenie nových priestorov školy Skyro.ai. Aktuálne sa pripravujeme napríklad na 10. ročník festivalu Káva, Čaj, Čokoláda v Starej Tržnici, na podujatie StartUp Awards či ďalšiu edíciu Kariéry Expo v Banskej Bystrici. Snažíme sa o dlhodobú spoluprácu s pridanou hodnotou pre účastníkov a vážime si dôveru všetkých partnerov a organizačných tímov. A od samotných eventov je už veľmi blízko do gastro sektora, na ktorý postupne rozširujeme náš fokus. Ako príklad by som chcel uviesť našu spoluprácu so spoločnosťou Starbucks Slovensko, kde si zákazníci budú môcť kúpiť CANS už v čase čítania tohto rozhovoru.
Zdroj a foto: CANS, rozhovor bol zverejnený v októbrovom čísle instore Slovakia