Bohuš Korček: Be Lenka mení obúvacie a pohybové návyky ľudí po celom svete

„Pre nás je dôležité, aby kolegovia na prevádzkach ochotne a trpezlivo pomáhali zákazníkom so správnym výberom a šírili osvetu podrobným vysvetľovaním všetkých výhod aj úplným nováčikom v oblasti barefoot,“ uvádza v rozhovore mesiaca Bohuš Korček, šéf retailu a člen boardu v  Be Lenke, ktorý má v kompetencii maloobchodné predajne a franšizing.

História a misia firmy

Mohli by ste v krátkosti charakterizovať spoločnosť Be Lenka a jej históriu?

Juraj Fehervari a Lenke Cenigová založil spoločnosť Be Lenka v roku 2017. Na začiatku bola výroba ergonomických nosičov a šatiek na nosenie detí. Po krátkej dobe začala Be Lenka tiež s vývojom a výrobou barefoot obuvi. Našou misiou je zmeniť obúvacie a pohybové návyky ľudí po celom svete. Juraj Fehervari získal množstvo biznisových ocenení, ako EY Podnikateľ roka 2022, Index Najinšpiratívnejší podnikateľ roka 2022, JCI Mladý inovatívny podnikateľ 2022 a ďalšie a ľudia ho zrejme poznajú aj z relácie Jama levova. So značkou Be Lenka sme reprezentovali Slovensko na Expo Dubaj. Be Lenka v súčasnosti ponúka minimalistickú barefoot obuv Be Lenka pre deti i dospelých, v portfóliu má tiež druhú značku štýlových barefoot tenisiek Barebarics. Novinkou v predajniach je aj sekcia prémiových odevov Be Lenka Fashion. Aktuálne pôsobíme v 80 krajinách, ale chceme sa ešte tento rok rozrásť a expandovať do balkánskych krajín.

Ako a kedy ste sa stali súčasťou príbehu Be Lenka?

Be Lenku a Juraja Fehervariho poznám takmer od začiatku jeho podnikania. S manželkou a rodinou sme sa stali stálymi zákazníkmi a vlastne aj ambasádormi značky. Z malých priestorov, sme sa rozrástli na 120 kolegov. Sídlime v najväčších a najmodernejších kancelárskych priestoroch v Žiline na Obchodnej ulici.  Be Lenka je primárne e-commerce firma, ale uvedomujeme si, že musíme rásť aj inými predajnými kanálmi, pričom perspektívny sa javí B2B kanál, ktorý enormne rastie. Aktuálne máme okolo 900 obchodných partnerov po celom svete. Aj z dôvodu masívneho rozvoja retailových predajných kanálov som prijal Jurajovu ponuku a od mája tohto roku som súčasťou Be Lenka. V súčasnosti makáme na 4. kvartáli roka, ktorý je pre retail kľúčový. Veríme, že zaknihujeme rovnako ako v minulom roku minimálne 30-percentný medziročný nárast, čo by pretavené do obratu malo byť okolo 27 miliónov eur.

Barefoot na vysokokonkurenčnom trhu

Samozrejme najdôležitejší je vo Vašom biznise produkt, teda barefoot obuv. Z čoho všetkého sa vyrábajú topánky a koľko modelov už máte v portfóliu?

Vyrábame 166 modelov topánok a využívame veľké množstvo rôznych prémiových materiálov. Najdôležitejšie je pre nás kvalita a udržateľnosť. Pracujeme aj s vegánskymi, biodegradovateľnými, prémiovou  kožou a podobne. Nerobíme však green washing. Za základný atribút udržateľnosti považujeme to, aby topánka vydržala. Môžeme začať vyrábať aj dnes topánky, ktoré budú napríklad z ananásu alebo čisto z banánových šupiek. Krásne to znie, čo však z toho, ak topánka nevydrží? Vďaka vývoju a výskumu si miešame napríklad vlastné zmesi podošiev tak, aby boli oderuvzdorné, ekologické a zároveň flexibilné. A to je hotová alchýmia. Pri barefoot topánkach je aj rozdiel v dizajne. Naše topánky majú anatomický tvar, sú tzv. zero drop, teda medzi pätou a špičkou nie je žiaden výškový rozdiel, za čo sa vám chrbtica poďakuje.

Čo je tajomstvom úspechu na tak kompetitívnom trhu akým je fashion?

Dovolím si tvrdiť, že duch firmy. Nebojíme sa a nemáme strach skúšať nové veci. Ak je to potrebné, dáme si urobiť prieskumy, zmerať, analyzovať procesy, neváhame sa opýtať  skúsenejších a ani outsourcovať. Veľa sa učíme sa za pochodu. Druhou konkurenčnou výhodou je naše produkčné oddelenie, kde držíme celý know-how o vývoji, výskume k anatómii chodidiel, konštrukčnému know-how v rámci výroby barefoot topánok a podobne. Väčšina firiem má väčšie obchodné oddelenie, my to máme naopak. U nás sales tvorí dnes zhruba 12 ľudí. Vzájomne sa však dopĺňajú s marketingovým oddelením, aby bola kreatíva vyvážená aj analytikou a dátami. Tretím a zrejme najdôležitejším prvkom je vášeň a zaniete, ktoré do firmy a podnikania dáva jej CEO Juraj Fehervari.

Prezradíte aj prekážky, s ktorými sa v praxi stretávate?

Stále sa nám stáva, že nás v zahraničí Slovensko nepoznávajú. Často ani nevedia našu krajinu geograficky zaradiť a mýlia si nás zo Slovinskom. Snažíme sa preto čo najviac poznať návyky spotrebiteľov na trhoch, kam expandujeme. Napríklad Nemci za normálne považujú doručenie zdarma. Objednajú si 6 párov topánok a dva si nechajú, zvyšok vrátia, ale opäť bezplatne, lebo „free shipping“ je jednoducho nutnosť. Poliaci sú zasa citliví na cenu. Tam sa snažíme preraziť tzv. vstupnými produktami, teda lacnejšími modelmi. Dôležité je okrem angličtiny stránky lokalizovať do domáceho jazyka.

Be Lenka neustále vylepšuje kvalitu a procesy

Spomenuli ste cenu. Tá sa zrejme odvíja aj od výrobných nákladov. Aká je priemerná cena obuvi a kde sa Vaše topánky vyrábajú?

V našich predajniach a v e-shope je maloobchodná cena topánok nastavená v priemere okolo 100 eur. Vyrábame na Slovensku, v Českej republike, v Portugalsku a vo Vietname. Doma sme odborníci najmä na kožu, ak ideme do viac technologickejších a inovatívnejších modelov, potrebujeme ich vyrábať v Portugalsku a vo Vietname, kde je kvalita a technológia na úplne inom leveli. Vietnam má špičkové stroje, nové fabriky a je veľmi rozdielny od čínskej, nie tak populárnej výroby. Ak by sme pred vás dali tri rovnaké modely a každý by bol vyrobený niekde inde, vybrali by ste si pre seba aj pre svoje deti tie, ktoré sú vyrobené vo Vietname – už na prvý pohľad je to rozlíšiteľné kvalitou a spracovaním. Neustále teda vylepšujeme kvalitu, prémiovosť, zároveň sa snažíme byť cenovo dostupní pre čo najviac zákazníkov.

V súčasnosti sú prevádzky Be Lenka v Centrum Nivy v Bratislave, OC Mirage v Žiline, v košickom Auparku a v Europa SC v Banskej Bystrici. Aké sú Vaše ďalšie plány expanzie kamenných predajní?

Maloobchodné kamenné predajne máme zatiaľ iba na Slovensku. Dohodli sme sa už ale na otvorení prevádzky v Prahe. Môžem prezradiť, že prvých zákazníkov tam privítame v marci 2025. Postupne chceme otvárať v Brne, Ostrave a v ďalších mestách, ale vždy premyslene a uvážene. Pod naším vedením chceme mať predajne v ČR a SR, chceme „vychytať muchy“ a vyladiť procesy. V súčasnosti implementujeme informačný systém SAP. Následne budeme expandovať formou fanšízy, pričom nás zaujímajú najmä západné krajiny a veľké mestá.

Stále máme na zreteli, že Be Lenka je komunitný biznis. Až 56 % našich zákazníkov je verných a vracajú sa k nám opakovane. Sú to uvedomelejší ľudia, ktorí vstupujú do segmentu často cez svoje deti, teda záleží im na zdraví svojich detí. Trh barefoot zatiaľ nie je taký nasýtený, ako pri bežnej, konvenčnej obuvi. Som si istý, že predajňa Be Lenka vo Viedni alebo v Miláne by dnes fungovala, ale procesy nie sú ešte vyladené, vyšpičkované. Mojou úlohou je pripraviť pôdu pre tento druh expanzie. Zároveň sme otvorení novým ponukám a možnostiam.

Visa Slovak Top Shop a čo bude ďalej

Vráťme sa ešte k predajni v Europa SC v Banskej Bystrici, ktorá získala prvé miesto v súťaži Visa Slovak Top Shop za mesiac máj 2024. Ako sa Vám spolupracovalo s CBRE, ktoré má prenájmy v tomto shoppingu v kompetencii a ako by ste charakterizovali predajňu?

Predajňa má celkovú plochu 146 m² vrátane zázemia a 6 zamestnancov. Stavili sme na minimalizmus a  prírodné prvky z dreva, k tomu patrí príjemné sedenie vrátane dekorácií so živých rastlín. Predajňa je profesionálne nasvietená tak aby primárne vynikli topánky. Podlhovastý tvar predajnej plochy nám umožňuje vystavovať na jednej strane produkty Be lenka a na druhej Barebarics. Do priestoru sú zakomponované LCD obrazovky, najmä pri vystavenom tovare a vo výklade. Neriadili sme sa žiadnymi zahraničnými „best practices“ ale snažili sme sa predajni vdýchnuť našu identitu a našu DNA.

Vysoké hodnotenia mystery shopperov súťaže Visa Slovak Top Shop ste získali za prístup personálu. Hovorili ste, že barefoot má stále komunitný charakter. Ako vyberáte a školíte ľudí? Darí sa Vám získavať nadšencov, ambasádorov?

Dôležité je, aby kolegovia na prevádzkach ochotne a trpezlivo pomáhali zákazníkom so správnym výberom a šírili osvetu podrobným vysvetľovaním všetkých výhod aj úplným nováčikom v oblasti barefoot. Aktívne pacujeme s kolegami. Majú možnosť profesijne rásť, posúvať sa nielen v rámci jedného oddelenia, ale tiež získavať skúsenosti naprieč rôznymi oblasťami v našej firme.

Okrem predajní funguje aj outlet? Budete otvárať aj ďalšie outlety?

Náš prvý outlet sa nachádza v Žiline v Industry Parku, PCHZ a ponúka lacnejšie modely. Ide o staršie modely 1. triedy, ktoré už na predajniach zákazníci nenájdu alebo sa už ani nevyrábajú. Okrem toho tu nájdu aj množstvo modelov 2. triedy pre malých i veľkých za zvýhodnené ceny. Častokrát ide o modely, ktoré majú chybičky krásy, ktoré nie sú skoro ani voľným okom viditeľné, avšak do prvej triedy už nemôžu ísť. Radšej ich teda ponúkneme ľuďom za nižšiu sumu, ako by sme mali produkovať zbytočný odpad.

Ďakujeme za rozhovor

Zdroj foto: Archív Bohuš Korček, Miestopredaja.sk, Michal Miklovič

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu