Obchodníci sa pripravujú na vianočné nakupovanie
Rekordné tržby obchodníci neočakávajú. Prepad maloobchodných tržieb v Českej republike je znepokojujúcim indikátorom súčasného ekonomického stavu. Ich zvýšená miera poklesu v auguste o 2,8 % oproti predchádzajúcim 2,1 percentám v júli poukazuje na postupujúce ťažkosti. Čelí nim celý maloobchodný sektor. Tohtoročné vianočné obdobie pravdepodobne neprinesie rekordné tržby, tak ako sme boli zvyknutí.
Vianočné obdobie bude náročné
Očakáva sa náročné obdobie pre maloobchodníkov. Obchodníci budú musieť byť mimoriadne kreatívni a flexibilní. Len tak prežijú konkurenčný boj a oslovia vyberavého zákazníka. Nárast cien a zákaznícke očakávania Priemerná cena objednávky klesla pod 1.400 Kč, čo je dôležitý faktor, okrem samotného poklesu obratu. Zmena v nákupnom správaní Čechov je zrejmá. Stále viac ľudí nakupuje tovar online a z kategórií s nižšou hodnotou, ktoré si pravidelne kupujú. Z obavy pred vysokými cenami odkladajú svoje nákupy. Aktívne hľadajú výhodné ponuky a aj pri nákupe lacnejších produktov čakajú na zľavové akcie.
„Je cítiť, že nás doháňa kríza. Vlani mali ľudia ešte úspory, tento rok už mnohým dochádzajú alebo došli. Kto úspory má, šetrí si ich na horšie časy. Preto očakávame, že ľudia budú nakupovať skôr rozumom a nevyhnutné veci si často odpustia,“ komentuje situáciu Ondřej Tyleček, generálny riaditeľ reklamnej a kreatívnej agentúry Fairy Tailors. Táto premena podľa partnera reklamnej agentúry Contexto Tomáša Vacka naznačuje posun k zodpovednému a uvážlivejšiemu prístupu k nakupovaniu, kde ľudia dbajú na kvalitu a zmysluplnosť svojich nákupných rozhodnutí: „Ľudia sú v nakupovaní oveľa ostražitejší a viac vyberajú. Tiež je vidieť podľa dát od Heureka Group, že ľudia menia správanie a viac nakupujú na e-shopoch tovar dennej spotreby a znižuje sa nákup veľkých vecí.”
Kamenný Obchod vs. E-shop
Klasické kamenné obchody s ich osobným prístupom majú svoje miesto a verných zákazníkov, ale na druhej strane e-shopy ponúkajú pohodlie online nákupov a bezpečnosť. Toto súperenie medzi fyzickými priestormi a digitálnymi platformami je stredobodom pozornosti, pričom obe strany hľadajú cestu, ako uspieť v premenlivom svete obchodu.
„Netvrdil by som, že na tom bude niekto lepšie, tlak a obozretnosť spotrebiteľov sa bude odohrávať ako v e-commerce tak aj klasickom retaile. Čo by som očakával je to, že sa ešte viac budú otvárať nožnice medzi osvedčenými veľkými hráčmi, ako je Alza či Allegro, ktorí majú dôveru spotrebiteľov a zdroje ako na rast doplnkových služieb, tak aj na prácu s cenou a vytvorenie tak veľkého tlaku na menších hráčov , ktoré sa ďalej budú snažiť z trhu vytlačiť a prevziať ich spotrebiteľov,“ hovorí Tomáš Vacek. Očakávania spotrebiteľov sa menia, ekonomické podmienky sú najistejšie ako kedykoľvek predtým a digitálne technológie zrýchľujú tempo premien v obchodnom prostredí.
„Hutnícke a stavebné materiály zažívajú pokles a ľudia viac premýšľajú nad investíciami do bývania. Aj napriek poklesu trhu nečaká nás žiadny prepad tržieb, pretože sme na trhu relatívne krátko a stále rastieme. Vďaka tomu, že sme e-shop, máme výhodu. Online obchody stále prosperujú, zatiaľ čo klasické kamenné obchody môžu mať väčšie problémy v dôsledku súčasných zmien v nákupných preferenciách zákazníkov,“ zdieľa svoje skúsenosti Patrik Duda, CEO spoločnosti Atreon, ktorá dodáva hutnícke materiály nielen pre firmy, ale aj pre domácich majstrov.
Ekonómia Vianoc
Tohtoročné vianočné obdobie nebude zrejme prinášať rekordné výnosy, ako sme boli zvyknutí v minulosti. Naopak, e-shopy budú čeliť tvrdej konkurencii, kde každý zákazník a každá koruna budú mať zásadný význam:.
„V SR je veľká konkurencia, v ktorej uspieť nie je vôbec jednoduché. Toto vedie k trvale zvyšujúcej sa kvalite a rozširovaniu sprievodných služieb v rade e-shopov. To je samozrejme dobrá správa pre zákazníkov, avšak zároveň to zvyšuje tlak na prevádzkovateľa a prebojovať sa tak medzi úspešné a profitabilné e-shopy je čím ďalej ťažšie. V Q3 2023 klesol v porovnaní s rokom 2022 obrat v commerce o 11%. Dá sa teda očakávať, že tohtoročné výnosy naozaj nebudú tie, kedy sa budú lámať rekordy v tržbách. Naopak o každého zákazníka a jeho každú korunu sa budú musieť e-shopy pobiť,“ potvrdzuje Tomáš Vacek partner reklamnej agentúry Contexto,.
Niektorí si neodpustia bohaté Vianoce
Opačnú situáciu opisuje Patrik Duda, zakladateľ podniku Naughty Harbor: „Hoci mnohí očakávali prepady tržieb, v našom prípade je situácia opačná. Napriek tomu, že ponúkame pomerne nákladný produkt s priemernou obstarávacou cenou okolo 50 000 Kč, naše tržby medziročne vzrástli o 26%. Existuje obava, že nadchádzajúce Vianoce budú patriť k tým najchudobnejším, ale naše štatistiky naznačujú opak. Zrejme sa jedná o povahu našich produktov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť náladu a pomôcť v boji s depresiami. Ľudia sú ochotní investovať do výrobkov, ktoré im môžu poskytnúť emocionálnu podporu.“
„Mnohí sa ale nevzdajú bohatých Vianoc, aj keby mali byť na dlh”, súhlasí Ondřej Tyleček. Hoci sa svet okolo nás mení a ekonomické výzvy môžu spôsobiť určité obavy je pozoruhodné, že aj keď mnohí čelia finančným ťažkostiam, mnoho ľudí sa jednoducho nevzdá myšlienky na bohaté Vianoce. Očakávame, že toto prianie po bohatých Vianociach vedľa seba prinesie aj nárast odložených platieb, úverov a podobných finančných produktov.
Zdroj: Fairy Taylors, Contexto, Naughty Harbor, Ilustračné úvodné foto: Freestock / Unsplash.com