80. narodeniny IKEA – Spoločne si poskladáme lepšiu budúcnosť
28. júla 1943 založil vtedy iba 17-ročný Ingvar Kamprad, v malom meste Älmhult v švédskej provincii Småland, spoločnosť IKEA. Teraz IKEA oslavuje 80 rokov podnikateľského ducha, inovácií a spoločnej tvorby so zvedavým, skromným a pozitívnym výhľadom do budúcnosti
IKEA: zo zásielkového obchodu globálny reťazec
Na začiatku bola IKEA malým zásielkovým obchodom, v ktorom objednávky vybavoval tínedžer Ingvar na bicykli. Značka je teraz zastúpená na 62 trhoch a má 462 kontaktných miest IKEA, 700 miliónov fyzických návštev zákazníkov, 2,6 miliardy online návštev a viac ako 20 miliónov stiahnutí cez aplikáciu IKEA*. Tím 231 000 zamestnancov IKEA na celom svete pomáha spríjemniť každodenný život mnohých ľudí.
„Bez našich zamestnancov, zákazníkov, dodávateľov, partnerov a podporovateľov by sme sa nedostali tam, kde sme dnes. Pri dosahovaní našich úspechov nám pomohlo obrovské množstvo ľudí. Som veľmi vďačný za každého z nich. Dnes tieto úspechy spoločne oslavujeme. Za posledných 80 rokov sme mali tú česť byť súčasťou domovov a životov mnohých ľudí – v tejto úlohe chceme skromne pokračovať aj počas nasledujúcich 80 rokov a neskôr“, povedal Jon Abrahamsson Ring, CEO Inter IKEA Group.
Spoločne si poskladáme lepšiu budúcnosť
IKEA vždy vychádzala zo záujmu o život, potreby a sny ľudí v domácnosti. Má za sebou jedinečnú 80-ročnú históriu plnú inovácií, ikonických výrobkov, riešení a záväzkov voči ľuďom a planéte. Na počesť tohto sa IKEA neustále snaží robiť veci lepšie tým, že zostáva otvorená vyvíjajúcim sa potrebám a túžbam mnohých ľudí.
„Sme odhodlaní navrhovať výrobky a hodnotové reťazce budúcnosti. Musíme nájsť nové spôsoby, ako znížiť ceny bez toho, aby sme znížili kvalitu alebo aby na to doplatilo naše životné prostredie. Aj naďalej budeme využívať našu kreativitu, vedúce postavenie a prístup k práci. Som hrdá na našu minulosť a do budúcnosti sa dívam s optimizmom,“ povedala Fredrika Inger, Managing Director v IKEA of Sweden.
Ingka Group, najväčší maloobchodný predajca IKEA, približuje sortiment IKEA ľuďom prostredníctvom obchodných domov v mestách, nových formátov predajní a online nakupovania a služieb.
„Keď sa pozeráme na ďalších 80 rokov, robíme to z vedúcej pozície a so zvedavým, pozitívnym, ale zároveň skromným postojom. Aj naďalej budeme pracovať v záujme mnohých ľudí, inovovať, predvídať budúce trendy a testovať nové spôsoby práce, ktoré odrážajú potreby ľudí a planéty, a neustále sa prispôsobovať a transformovať naše podnikanie. Spolu s našimi zamestnancami, zákazníkmi, dodávateľmi, partnermi a podporovateľmi budeme aj naďalej milovať našu minulosť a vytvárať budúcnosť. Ako raz povedal Ingvar: Ešte toho máme toľko pred sebou. Tomu hovorím nádherná budúcnosť!“ – povedal Jesper Brodin, CEO v Ingka Group.
Nytillverkad – nová kolekcia vytvorená na oslavu dizajnového dedičstva IKEA
IKEA by nikdy nedosiahla taký úspech bez svojich zákazníkov a zamestnancov. Aby oslávil 80. výročie dizajnu, tím IKEA sa vrátil do svojich archívov a oživil obľúbené dizajnové kúsky svojich zákazníkov. Tieto ikonické výrobky budú nanovo stvárnené v sviežich, veselých farbách a nových materiáloch v kolekcii s názvom Nytillverkad. IKEA chce poďakovať každému zákazníkovi za prvých 80 rokov a teší sa na ďalších vzrušujúcich 80 rokov a ešte vzdialenejšiu budúcnosť.
Niektoré dôležité medzníky z histórie IKEA:
1943: Ingvar Kamprad, ktorý má v tom čase ešte iba 17 rokov, si vo Švédsku 28. júla 1943 registruje obchodnú spoločnosť IKEA. Názov vytvára ako skratku z prvých písmen slov Ingvar Kamprad, Elmtaryd (názov rodinnej farmy) a Agunnaryd (názov neďalekého mesta).
1948: Do sortimentu výrobkov IKEA je zaradený nábytok. Ingvar napíše brožúrku, v ktorej vysvetlí, ako je možné, že ceny sú také nízke: „Naše ceny – určite tie najnižšie v krajine – sú možné vďaka vysokému obratu, priamym dodávkam od dodávateľov a veľmi nízkym nákladom.“
1950: Premiéra katalógu IKEA, ikony budúcnosti.
1956: Ingvar a dizajnér Gillis Lundgren vyriešia problém poškodzovania tovaru pri preprave tým, že zo stola LÖVET odoberú nohy. Zrodí sa revolučný koncept samoskladania a plochých balení. Ich riešenie šetrí priestor a náklady nielen v 50. rokoch, ale aj v súčasnosti.
1958: Vo švédskom meste Älmhult sa otvára prvý obchodný dom IKEA.
1960: V IKEA Älmhult vzniká prvá reštaurácia.
1963: V Nórsku sa otvára prvý obchodný dom IKEA mimo Švédska.
1973: Vo švajčiarskom meste Spreitenbach sa otvára prvý obchodný dom IKEA mimo Škandinávie.
1983: Ingvar hľadá vlastnícku štruktúru, ktorá by vytvorila čo najlepšie podmienky pre úplnú nezávislosť a dlhodobú perspektívu firmy. Opíše to ako snahu dať značke IKEA „večný život“. Jeho riešením je oddeliť vlastníctvo maloobchodnej prevádzky od konceptu IKEA a značky IKEA.
1995: IKEA na veľtrhu nábytku v Miláne uvádza prvú kolekciu IKEA PS. Vzniká rad nábytku s demokratickým dizajnom, ktorý pri vývoji kladie dôraz na trojrozmerný dizajn, dobrú funkčnosť, dobrú kvalitu a nízke ceny. Neskôr demokratický dizajn zahŕňa trvalú udržateľnosť.
2018: IKEA sa zaviaže stať sa do roku 2030 podnikom s pozitívnym vplyvom na klímu.
2018: Ingvar Kamprad zomiera vo veku 91 rokov a zanecháva za sebou silné dedičstvo, ktoré aj naďalej milujeme a vážime si ho.
2023: 462 kontaktných miest v 62 krajinách a 231 000 zamestnancov IKEA.
* Podľa údajov za finančný rok 2022 (1. septembra 2021 – 31. augusta 2022)