MORIS design oslavuje 25. výročie svojho založenia
Presne 7. mája 1997 sa Radomír Klofáč rozhodol založiť firmu. S minimom skúseností, ale za to s maximálnymi ambíciami a elánom sa pustil do podnikania. V ten istý deň našiel prvé priestory, starší ploter, grafika a začal sa venovať výrobe reklám. Odvtedy sa všetko zmenilo. MORIS design si pripomína 25. výročie od založenia.
Nadšenie a raketový štart podnikania
Firma sa stala popredným expertom na in-store design, rozrástla sa o takmer 150 zamestnancov, nazbierala množstvo ocenení za svoje koncepty a jej služby využívajú tie najväčšie značky svetového retailu. „V čase, keď som firmu zakladal, ešte prevládala porevolučná eufória, a jediné čo vás motivovalo, bolo nadšenie. Na budúcnosť nemal nikto čas, málokto ju riešil. V tom čase ste sa pre niečo rozhodli, a hneď to začali realizovať,“ spomína na začiatky firmy jej zakladateľ Radomír Klofáč. Jeho nadšenie a raketový štart ho zamestnali natoľko, že na budúcnosť ani nestačil myslieť. Skrátka si stanovil cieľ a za ním si šiel.
„Vtedy som sa rozhodol a išiel. Keď začínate od úplnej nuly, tak máte na riešenie toľko vecí, že budúcnosť je natoľko vzdialená, že sa tým nejde zaoberať.“ Jeho nadšenie sa čoskoro prejavilo na pribúdajúcich zákazkách. Firma začala navrhovať predajné stojany, po ktorých bol vtedy medzi predajcami veľký dopyt. To znamenalo zaobstarať väčšiu výrobu. Postavil teda výrobnú halu, ktorá naštartovala expanziu firmy.
Ekonomická kríza a štart in-store dizajnu
Ani on sa ale na ceste za svojím snom nevyhol prekážkam. Taká ťažká chvíľa prišla s ekonomickou krízou v rokoch 2008 – 2009. „Vtedy sme neurobili nič zle, ale zrazu prestali drnčať telefóny a celosvetovo ustal biznis. Jediné, čo zostalo boli náklady a výplaty“, opisuje začiatok krízy. Vtedy ale Radomír Klofáč konal inak ako ostatné firmy. Všetkých svojich zamestnancov si ponechal a začal investovať do ich preškolenia a nových technológií. Celú firmu tak postupne preorientoval na in-store design, a to na takú profesionálnu úroveň, ktorá v ČR nemala obdobu.
„Všetci mi to rozprávali, účtovníci mi nadávali, banka sa vyhrážala a rozumní krútili hlavami. Konkurencia vyhodila väčšinu svojich zamestnancov, aby zoštíhlila náklady a podržala si ziskovosť. Lenže kríza jedného dňa skončila. Firmy sa nadýchli a začali hľadať pripravených dodávateľov.“ Ekonomická kríza sa tak stala pre firmu zlomovým bodom. Vo chvíli, keď konkurencia bola zdecimovaná, sa objavil MORIS design s prostriedkami, know-how a vyškolenými zamestnancami. Od tejto chvíle sa začala firma rozrastať a postupne sa stávala váženým odborníkom na in-store design, ktorý sa tešil mnohým úspechom.
Úspechy a ocenenia na svetovej úrovni
Medzi ne patrí napríklad získanie kľúčovej zákazky na viac ako 800 predajní drogérie Teta. Úspechy sa ale netýkali iba zákaziek. Za svoje projekty nazbieral MORIS design už vyše 70 ocenení z odborových súťaží. Takýmto prestížnym úspechom sa stalo minuloročné víťazstvo na prestížnej súťaži POPAI AWARDS Paris, kde firma ako jediná v histórii získala hneď tri ocenenia zlato, striebro aj bronz. Zakladateľ však za najväčší úspech firmy pokladá niečo celkom iné: „Najväčším úspechom a pokladom firmy je to, že som firmu začal odovzdávať svojim synom, ktorí pokračujú s podobným nasadením ako kedysi ja a udržali sme stále firmu ako rodinnú.“
Budovanie firmy od nuly si vyžaduje veľa času aj úsilia. Ako hovorí sám Radomír, dnes toľko spomínaný work-life balans bol na začiatku sprosté slovo. Pred dvadsiatimi piatimi rokmi vznikali nové firmy denne a všetky chceli byť úspešné. Ten, kto chcel vyniknúť a konkurenciu predbehnúť, trávil v práci najviac času a balans medzi prácou a rodinou si musel určiť sám. „Nikoho nezaujímalo, že máte doma rodinu alebo deti. Kto trávil v práci celý deň, bol najväčší borec. Netrávil som dlhé roky s deťmi a manželkou toľko času, koľko by som mal, ale to, čo ma upokojuje je fakt, že dnes máme skvelú firmu, ktorá živí nás aj ďalších asi 150 rodín.“
Rodinná firma s medzinárodnou pôsobnosťou
Na otázku, či by do projektu MORIS šiel znova, aj s vedomím toho, čo všetko ho čaká, zodpovedá zakladateľ Radomír Klofáč bez váhania: „Jasné, na 107 %!“ Dnes, keď postupne odovzdáva vedenie firmy svojim synom, si Radomír užíva viac voľného času, ktorý mu umožňuje naplno sa venovať jeho koníčkom. „Od svojho detstva, až do môjho „dedstva“, milujem dobrodružstvo. Preto som často v prírode, a to najčastejšie v lese. Milujem prírodu pre jej nespútanosť a nachádzam v nej pokoru. Rád cestujem po svete a zo všetkého najradšej mám námorný jachting. Zúčastňujem sa rôznych expedícií, a to ma veľmi napĺňa.“ Jeho láska k jachtingu sa odrazila v samotnej firme MORIS design, ktorá už od roku 2013 funguje ako organizátor Májovej regaty – závodov na mori v Chorvátsku.
MORIS design tento rok oslavuje 25 rokov od svojho založenia. Za tú dobu získal rad ocenení, nových zamestnancov a skúseností z Čiech i zo zahraničia. Môže sa pochváliť úspešnými projektmi pre tie najväčšie spoločnosti ako sú Sportisimo, O2, Super zoo, Tesco alebo CK Fischer. A ako bude MORIS design podľa svojho zakladateľa vyzerať za ďalších 25 rokov? „Bude to silná, skvelá rodinná firma s medzinárodnou pôsobnosťou. Bude dodávať perfektné produkty, o ktoré je obrovský záujem, ktoré ľuďom dobre slúžia a robia im radosť. Vo firme budú ľudia robiť, pretože chcú robiť práve v tejto firme a na práci u nás budú poradovníky. Firma bude mať vysokú morálku, dokonalý systém riadenia a nebude nijako ničiť prírodu. Vyzerá to ako nezmysel?
Pred 25 rokmi vyzeralo ako nezmysel, že by sme mali firmu so 150 ľuďmi na 6 677 m2, ktorá má vyše 70 medzinárodných ocenení, zvláda realizovať aj niekoľko predajní denne, pôsobí v niekoľkých štátoch EÚ a je jednotkou v odbore.“
A priania MORIS designu k narodeninám? „Deň za dňom lepšie, kamarát!“
Zdroj: MORIS design